Suomessa rahapelejä saa toistaiseksi tarjota vain valtion omistama Veikkaus, mutta todellisuus on paljon värikkäämpi. Veikkauksen monopoliasemasta huolimatta suomalaisten on sallittua pelata myös ulkomailta käsin toimivilla lukemattomilla nettikasinoilla, ja nämä tekevät parhaansa vetääkseen puoleen suomalaisia pelaajia.

Suomessa ulkomaisten nettikasinoiden ei ole sallittua mainostaa. Rahapeliyhtiöt pyrkivät kuitenkin kiertämään tätä kieltoa muun muassa yhteistyökuvioilla sosiaalisen median vaikuttajien sekä urheilijoiden kanssa.

Muutamat kotimaiset julkkikset ovat myös toimineet brändilähettiläinä ulkomaisille peliyhtiöille. Etenkin uudet kasinot pyrkivät kaikin käytettävissä olevin keinoin markkinoimaan palveluitaan.

Rahapelien mainostaminen on suomalaisilta julkisuuden henkilöiltä aina suuri riski, mutta myös peliyhtiöiden tarjoamat palkkiot ovat usein avokätisiä. Tässä artikkelissa käymme läpi kotimaisia julkisuudesta tuttuja henkilöitä, jotka ovat tavalla tai toisella mainostaneet ulkomaisia kasinoyhtiöitä.

Sami Välimäki

Sami Välimäki on tunnettu suomalainen ammattigolfaaja, joka on paistatellut menestyksensä myötä lehtien palstoilla etenkin viimeisen vuoden aikana. Golfin lisäksi Välimäki on nähty julkisuudessa myös monessa muussa yhteydessä, mukaan lukien nettikasinoiden brändilähettiläänä.

Välimäki on toiminut ruotsalaisen Unibet-vedonlyöntisivuston mainoskasvona. Unibet on yksi maailman ja etenkin Pohjoismaiden tunnetuimmista vedonlyöntisivustoista, joka toimii myös monen suomalaisbetsaajan vedonvälittäjänä.

Unibetin markkinointistrategiaan on jo usean vuoden ajan kuulunut julkisuuden henkilöiden hyödyntäminen mainonnassa. Ennen Välimäkeä Unibetin paidassa on nähty myös muita kuuluisia suomalaisia urheilijoita.

AndyPro

AndyPro on suomalainen Twitch-striimaaja ja sosiaalisen median vaikuttaja, joka tunnetaan erityisesti pelivideoistaan ja nettikasinostriimauksistaan. AndyPro, oikealta nimeltään Anssi Huovien, on tehnyt yhteistyötä useiden nettikasinoiden kanssa striimaamalla kasinopelejä suorana lähetyksenä Twitchissä ja muilla alustoilla.

Hän esittelee erilaisia kasinopelejä ja bonuksia, ja striimausten yhteydessä hän usein mainostaa kasinoiden kampanjoita ja tarjouksia. Vuonna 2022 AndyPro voitti nettikasinolta peräti 240 000 euroa, mistä uutisoitiin monissa suurissa suomalaisissa medioissa.

AndyProlla on jopa 275 300 seuraajaa Twitchissä ja parhaimmillaan katsojia on ollut noin 11 000 samaan aikaan. Hän on yksi harvoista suomalaisista, joka elättää itsensä pelkän striimaamisen avulla

Aleksi Valavuori

Aleksi Valavuori on suomalainen urheiluvaikuttaja ja julkisuuden henkilö, joka on ollut mukana useiden nettikasinoiden markkinoinnissa. Hän on esiintynyt monien suomalaiskasinoiden taustajoukoissa, mikä on herättänyt huomiota ja aiheuttanut ajoittain Valavuorelle myös ongelmia viranomaisten kanssa.

Vuosien saatossa Valavuori on toiminut nettikasinoiden brändilähettiläänä ja osallistunut erilaisiin markkinointikampanjoihin. Valavuoren nettikasinoyhteistyöt ovat olleet esillä lähinnä sosiaalisessa mediassa, jossa hän on jakanut kasinoiden tarjouksia seuraajilleen.

Viime vuosina Valavuori on kunnostautunut myös striimaamisessa, Valavuori LIVE vaihtuvine vieraineen on saavuttanut paljon näkyvyyttä.

Jethro Rostedt

Jethro Rostedt on suomalainen kiinteistönvälittäjä ja televisiopersoona, joka tuli alun perin tunnetuksi Diili-ohjelmasta. Liikemiehenä monessa mukana ollut Rostedt on sittemmin ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin ja muuttanut Espanjaan.

Rostedt on viime aikoina pitänyt nettikasinostriimejä, eli toisin sanoen pelannut nettikasinopelejä suorassa nettilähetyksessä nimimerkillä Jetistriimaa. Toisinaan Rostedtin striimit ovat päätyneet lehtien palstoille johtuen Rostedtin kovasta humalatilasta.

Pottukoira

Pottukoira, oikealta nimeltään Jouko Kärkkäinen, on suomalainen tubettaja ja striimaaja, joka on tullut tunnetuksi räävittömistä videoistaan ja “rappiotubettamisesta”. Hän on avoimesti mainostanut nettikasinoita supersuosituissa striimeissään.

Pottukoira on hyvin avoimesti profiloinut itseään kasinoiden mainostajana ja on ollut mukana mainostamassa lukuisia eri kasinoita. Alun perin Savosta kotoisin oleva Pottukoira on aktiivinen sekä YouTubessa että Kickissä, muita sosiaalisen median kanavia unohtamatta.

Pottukoira sai erityisen paljon huomiota 42 päivää kestäneellä ryyppyputkella, joka striimattiin alusta loppuun. 

Kalle Rovanperä

Suomalainen rallimestari Kalle Rovanperä kuuluu samaan tiimiin kuin aikaisemmin esitelty Sami Välimäki. Rovanperä toimii ruotsalaisen Unibetin mainoskasvona, tarkemmin ottaen vastuullisen pelaamisen lähettiläänä.

Unibetin voi bongata logon muodossa Rovanperän rallihaalarista sekä kypärästä, eli Rovanperä saa Unibetilta todennäköisesti varsin muhkeita sponsorituloja. Rovanperä myös tekee yhteisiä sosiaalisen median postauksia yhdessä vedonlyöntijättiläisen kanssa.

Unibetin sekä Rovanperän yhteistyö on luonnollisesti kiinnostanut myös Suomen viranomaisia. Rovanperän tekemä mainostaminen ei kuitenkaan kohdistu Suomeen vaan kansainväliselle seuraajakunnalle, eli toiminnassa ei ole mitään laitonta.

Aki Pyysing

Suomalainen Aki Pyysing on nettikasinomaailmassa mielenkiintoinen hahmo, sillä Pyysing ei varsinaisesti mainosta mitään yhtä tiettyä nettikasinoa. Pyysing kuitenkin tuo avoimesti julkisuutta koko alalle osallistuen esimerkiksi pokeritapahtumiin. Pyysing on myös nähty käyttävän esimerkiksi Coolbetin lippistä.

Aki Pyysing on suomalainen sijoittaja ja entinen ammattilaistason pokerinpelaaja. Pyysing on avoimesti Suomalaista rahapelimonopolia vastaan, ja hän on puhunut avoimeen lisenssijärjestelmään siirtymisen puolesta jo usean vuoden ajan.

Pyysing myös jakaa paljon omaa pokeri- ja kasinotietouttaan lukuisissa kirjoittamissaan blogeissa.

Mika Salo

Mika Salo on suomalainen entinen Formula 1 -kuljettaja. Salo toimi muutama vuosi sitten ruotsalaislähtöisen Ninja Casinon mainoskasvona merkittävässä roolissa. Tästä yhteistyöstä nousi Suomessa suuri kohu, sillä mainonta oli melko suorasti Suomeen ja suomalaisille kohdistettua.

Salo toimi Ninja Casinolla näkyvänä hahmona esimerkiksi kasinon bannereissa. Ninja Casinon markkinointikampanjoissa korostettiin nopeaa pelaamista ja kotiutuksia, jotka olivat kasinon keskeisiä myyntivaltteja ensimmäisenä Pay N Play -kasinona.

Mika Salon yhteistyö Ninja Casinon kanssa joutui Suomessa tutkinnan kohteeksi. Kampanjan jälkeen rahapeliviranomaiset tiukensivat edelleen valvontaa ulkomaisia rahapeliyhtiöitä ja niiden mainontaa kohtaan Suomessa.

Mika Häkkinen

Mika Salo ei suinkaan ole ainut suomalainen formulakuski, joka on antanut kasvonsa vedonlyöntiyhtiön mainosmateriaaleihin. Legendaarinen Mika Häkkinen on nimittäin toiminut Välimäen sekä Rovanperän kanssa Unibetin vastuullisen pelaamisen lähettiläänä jo yli seitsemän vuoden ajan.

Mika Häkkinen on Unibet-uransa aikana nähty useissa yhtiön järjestämissä tapahtumissa. Lisäksi Häkkinen on yhdessä Unibetin kanssa julkaissut videosarjaa, jossa entinen formulatähti muistelee uransa hienoimpia hetkiä.

Häkkisen yhteistyö Unibetin kanssa lienee kiinnostanut niin ikään Suomen viranomaisia, mutta koska Häkkinen on asunut ulkomailla jo useita vuosikymmeniä, on syytökset jätetty tekemättä.

Lateksituppi

Sosiaalisen median vaikuttaja Lateksituppi, oikealta nimeltään Lauri Kangas, on yksi viime vuosien mielenkiintoisimmista julkisuuden henkilöistä nettikasinoiden mainonnassa. Kankaasta tuli niin sanottu ennakkotapaus, eli hän sai tuomion rahapelirikoksesta.

Kangas julkaisi eri somealustoilla nimimerkillään nettikasinoiden mainoksia ja linkityksiä kyseisten yhtiöiden verkkosivuille. Tästä hän sai Itä-Uudenmaan käräjäoikeudesta 50 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen ja lisäksi Kangas määrättiin maksamaan valtiolle 51 300 euroa taloudellista hyötyä.

Lateksituppi on sittemmin herättänyt paljon huomiota sosiaalisen median päivityksillään aiheeseen liittyen.

Miksi julkkikset mainostavat nettikasinoita?

Hyvä kysymys on, miksi monet julkisuuden henkilöt haluavat mainostaa nettikasinoita siitäkin huolimatta, että toiminnasta voi saada tuntuvia sakkoja. Syy on yksinkertainen ja tietysti helposti arvattavissa: raha.

Nettikasinot ja vedonlyöntiyhtiöt maksavat brändilähettiläilleen niin merkittäviä korvauksia, että riskin ottaminen kannattaa. Parhaassa tapauksessa mainostaja voi saada varsin pienellä vaivalla jopa koko vuoden ansiot yhdestä kampanjasta. Ero on merkittävä, kun vertaa moniin perinteisempiin aloihin ja niillä toimivien yhtiöiden tarjoamiin mainostuloihin.

Nettikasinoiden mainostaminen on usein myös melko helppoa eikä vaadi julkisuuden henkilöltä kovinkaan paljoa. Esimerkiksi Ninja Casinon tapauksessa Mika Salo toimi lähinnä kasvoina kasinolle, eli Salosta otettuja kuvia ja videoita käytettiin kasinon markkinointimateriaaleissa.

Osalle julkisuuden henkilöistä rahapeliyhtiöiden mainostaminen on toki luonnollinen valinta: esimerkiksi urheiluun vedonlyönti liittyy olennaisesti ja vedonlyöntiyhtiöiden sponsoritoiminnalla urheilussa on pitkät juuret.

Sama koskee pokeriammattilaisia, joille nettikasinot ja pokerisivustot ovat tuttu ympäristö puhtaasti työn kautta. Tällöin on tietysti hyvin luonnollista, että henkilö mainostaa omalla alallaan toimivia operaattoreita.

Valvonnan tiukentuminen viime vuosina on kuitenkin johtanut siihen, että etenkin pienemmät sosiaalisen median vaikuttajat ovat rajoittaneet harjoittamaansa nettikasinomainontaa tai lopettaneet sen sakkojen pelossa kokonaan.

Mitä nettikasinon mainostamisesta voi seurata?

Suomessa nettikasinoiden ja kaikenlaisten muiden rahapelien mainostaminen on ankarasti kielletty, sillä vain Veikkauksella on oikeus tarjota ja mainostaa Suomessa rahapelejä. Sosiaalisessa mediassa ulkomaisia nettikasinoita on eri vaikuttajien toimesta aktiivisesti mainostettu, kunnes viime vuosina toimintaan on alettu puuttua.

Suomessa yleisin seuraamus luvattomasta nettikasinoiden mainostamisesta on rahalliset sakot. Näitä sakkoja voidaan määrätä sekä mainostajalle (julkisuuden henkilölle tai yritykselle) että nettikasinolle, jos se rikkoo maan rahapelimainontaa koskevia sääntöjä.

Vakavissa tapauksissa, joissa mainostaminen on katsottu erityisen haitalliseksi tai laittomaksi, voidaan määrätä rikosoikeudellisia seuraamuksia, kuten vankeusrangaistus. Ehdotonta vankeutta Suomessa ei rahapelien mainostamisesta tietenkään saa, mutta Lauri Kankaan tapaan ehdollista vankeutta voi vakavimmassa tapauksessa tulla.

Lisäksi kasinoiden palveluita mainostanut julkisuuden henkilö voidaan määrätä menettämään saamansa taloudellinen hyöty valtiolle. Tämä tarkoittaa esimerkiksi niitä korvauksia, joita nettikasinon toimesta henkilölle on maksettu.

Edellä mainittujen lisäksi nettikasinon mainostamisesta voi tietysti seurata ikävää julkisuutta. Monet julkisuuden henkilöt haluavat pitää tiukasti kiinni tietynlaisesta imagosta, ja rahapelaamisen mainontaan liittyvässä julkisuudessa on aina ikävä stigma.

Miten Suomen nettikasinomainonta on kehittymässä?

Suomessa eletään rahapelimarkkinan saralla jännittäviä aikoja, sillä markkinaa ollaan tulevien vuosien aikana muuttamassa merkittävästi. Suomalaisten rahapelaamiseen käyttämistä euroista jo niin suuri osa valuu Veikkauksen sijasta ulkomaille, että Suomessa on päädytty siirtyä monopolijärjestelmästä avoimeen lisenssijärjestelmään.

Avoimessa lisenssijärjestelmässä nettikasinot voivat hakea Suomen peliviranomaiselta lisenssin ja tarjota palveluitaan suomalaisille pelaajille täysin laillisesti. Käytännössä siis ulkomaisille nettikasinoille tulee mahdolliseksi operoida Suomessa sallitusti.

Avoimeen lisenssijärjestelmään siirtyminen tarkoittaa luonnollisesti muutoksia myös nettikasinoiden mainontaan. Tulevaisuudessa Suomen lisenssin omaavat rahapeliyhtiöt voivat ainakin jollakin tasolla mainostaa palveluitaan laillisesti.

Odotettavissa kuitenkin on, että Suomen avoimessa rahapelijärjestelmässä mainonnalle säädetään tiukat puitteet. Sosiaalisen median mainostaminen ei tule todennäköisesti olemaan rahapeliyhtiölle mahdollista tulevaisuudessakaan, mutta esimerkiksi yksittäisten urheilijoiden sekä urheiluseurojen sponsoroinnista tulee helpompaa.

Jätä vastaus

Jätä vastaus

Your email address will not be published. Required fields are marked *