Jaajo Linnonmaa sai huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta hänen sosiaalisen median julkaisustaan.

46-vuotias sarjayrittäjä ja mediakasvo Jaajo Linnonmaa on saanut piilomainonnasta huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Huomautus annettiin Linnonmaalle hänen henkilökohtaisen Instagram-tilinsä julkaisusta, joka käsitteli Boxbollen-yrityksen tuotetta. Linnonmaa toimii mainitun tuotteen maahantuojana.

Tämä julkaisu on tulkittu mainokseksi, vaikka siinä tai kuvatekstissä ei mainita olevansa mainos.

– Mitä yhteistä on Khloe Kardashianilla, Snoop Doggilla, Tyson Furylla ja Jaajo Linnonmaalla??? Me kaikki olemme keskinkertaisia Boxbollenissa. Meistä kaikista kuitenkin tuntuu, että tämän ruotsalaisen keksinnön lyöminen on hauskaa ja antoisaa. Haluatko omasi??? Kirjoita kommenttikenttään ystävä, jonka voitat tässä lajissa takuuvarmasti, niin lähetän muutamille seuraajilleni joitakin palloja!!! Mutta, pyyhkäise ja katso Black Fridayn huipputarjoukset, kirjoitti Linnonmaa julkaisussaan.

Linnonmaa vastaa

Linnonmaa on vastannut kysymyksiin Mainonnan eettiseltä neuvostolta liittyen tapaukseen. Hän kertoo merkitsevänsä kaikki mainokset sanalla “mainos”. Linnonmaa mainitsee työskentelevänsä markkinointitoimiston kanssa ja noudattavansa heidän ohjeitaan somejulkaisuissaan.

Vastauksessaan Linnonmaa tuo esille, että 99 prosenttia hänen seuraajistaan tietää hänen olevan sarjayrittäjä ja hänen yrityksiensä näkyvän usein hänen sosiaalisen median julkaisuissaan.

Boxbollen-yrityksen julkaisua koskien Linnonmaa oli konsultoinut markkinointitoimistoa. Hänelle kerrottiin, ettei mainosmainintaa tarvita kyseisessä julkaisussa, sillä hän ei saa siitä rahallista korvausta.

Mainonnan eettinen neuvosto viittasi päätöksessään ICC:n markkinointisääntöihin, joiden mukaan markkinoinnin tulee olla aina selvästi tunnistettavaa.

– Oman yrityksen markkinointikin tulee olla selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi, ja tarvittaessa mainoksen tulee olla merkitty selvästi mainokseksi, kuten ICC:n markkinointisäännöissä mainitaan.

Mainonnan eettisen neuvoston päätöksessä Jaajo Linnonmaan tapauksessa otettiin huomioon, että hänen Instagram-tilillään on sekä yksityiselämään että yritystoimintaan liittyviä julkaisuja, eikä pelkästään bisnesaiheisia postauksia.

Päätöksen mukaan Linnonmaan on ryhdyttävä “tarpeellisiin toimenpiteisiin toimintatapansa korjaamiseksi”. Hän ei kuitenkaan saanut rahallista sanktiota sääntörikkomuksesta.

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *