Viihdemaailman tähtiä on aina silloin tällöin nähty mukana kasinoiden yhteistyöprojekteissa. Artistit, näyttelijät ja muut julkisuuden henkilöt ovat hyödyntäneet brändiään pelialan markkinoinnissa.
Kumppanuuksilla on voitu tuoda näkyvyyttä ja taloudellista hyötyä kaikille osapuolille, mutta ne ovat monesti herättäneet myös kysymyksiä vastuullisuudesta ja viihdemaailman roolista pelialalla.
Suomessa rahapelien markkinointi on pitkään ollut sallittua ainoastaan Veikkaukselle sen monopoliaseman vuoksi. Asiaan on tulossa lähivuosina muutos, mutta toistaiseksi ulkomaisten nettikasinoiden suoraan tai epäsuoraan mainostamiseen suomalaiselle yleisöille on puututtu hanakasti.
Alta selviää, millaista rahapeliyhteistyötä esimerkiksi Apulannan Sipe on tehnyt.
Suomenkielisten kasinoiden markkinointi sallittaneen vasta 2027
Suomenkielisten nettikasinoiden markkinointikielto voi jatkua jopa vuoteen 2007 saakka, mikäli lakimuutokset toteutuvat suunnitellusti. Nykyinen arpajaislaki kieltää tehokkaasti ulkomaalaisten suomenkielisten kasinoiden mainonnan, mutta nykyisen hallituskauden aikana on keskusteltu rajoitusten keventämisestä.
Pitkäaikainen markkinointikielto on heijastanut Suomen pyrkimystä suojella kuluttajiaan uhkapelaamisen riskeiltä ja varmistaa Veikkauksen monopoliaseman säilyminen.
Tämä on kuitenkin herättänyt paljon kritiikkiä, sillä monet pelaajat löytävät joka tapauksessa tiensä ulkomaisille kasinoille. Katsomalla esimerkiksi Turvallisetkasinot.com Suomi valikoimaa, voi huomata ulkomaisten suomikasinoiden määrän lisääntyneen merkittävästi jo pelkästään parin viimeisen kuukauden aikana.
Ulkomaiset nettikasinot ovatkin hotkaisseet merkittävän osan Veikkauksen tuotoista, kun samalla niiden toimintaa ei olla Suomessa pystytty tarkoin valvomaan.
Rajoitusten keventäminen olisi seurausta rahapelimarkkinoiden aukeamisesta kilpailulle, jolloin viranomaisten olisi Suomen oman lisenssijärjestelmän avulla helpompaa valvoa myös maassa palveluitaan tarjoavien nettikasinoiden toimintaa.
Netti on kasinoiden tärkein väylä kertoa esimerkiksi bonuksista
Bonukset, kuten talletusbonukset, ilmaiskierrokset ja VIP-ohjelmat, ovat usein esillä nettikasinoiden etusivuilla ja mainoskampanjoissa. Syy tähän on se, että bonukset toimivat merkittävänä vetovoimatekijänä pelaajille.
Pelaajat löytävät tietoa kiinnostavien nettikasinoiden tarjoamista bonuksista tyypillisesti netistä. Nettikasinoiden arvosteluille on suunnattu omia nettisivujaan ja osa innokkaista harrastajista myös jakaa mielellään kokemuksiaan toisille.
Vaikka suoraa markkinointia ei siis tapahtuisikaan, sana erityisen mehukkaista bonuksista ja muista nettikasinon olennaisimmista piirteistä päätyy kyllä useimmiten muita reittejä kasinoharrastajien korviin.
Viihde-elämän tähdet toimivat kasinoiden keulakuvina ja viestinviejinä
Muun muassa edesmennyt Vesa-Matti Loiri toimi vuosia yhteistyössä Kolikkopelit.com-nimisen pikakasinon kanssa. Hän sai pelisivustolle jopa eksklusiivisen nimikkopelin.
Jalkapalloilija Jari Litmanen on toiminut Unibetin vastuullisen pelaamisen lähettiläänä ja ollut myös mukana tekemässä brändille urheiluteemaista podcastia.
Unibet on ollut mukana monessa. Kindred Group – eli entinen Unibet Group – on sponsoroinut myös Michael Monroen Youtube-sarjan, jossa rocklegenda jammailee muiden kotimaisten artistien kanssa.
Muita esimerkkejä julkkisten ja rahapeliyhtiöiden välisestä yhteistyöstä ovat esimerkiksi:
- Näyttelijä, laulaja ja viihteen moniosaaja Mikko Leppilampi ja ComeOn
- Autourheilun legenda Mika Salo ja Ninja Casino
- Pitkän uran urheilutoimittajana tehnyt Tapio Suominen ja Expekt
- Neljän hengen viihdyttäjäporukka Duudsonit ja Betsson
Moni saattaa yllättyä siitä, miten moni julkkis on todellisuudessa tehnyt kasinoyhteistyötä.
Starojen yhteistyöhön suhtaudutaan vaihtelevasti
Vastuullisuuteen liittyvät kysymykset ovat tosiaan nousseet julkimoiden kasinoyhteistyössä monesti pinnalle.
Rahapelaamista ei missään nimessä saisi esittää liian positiivisessa valossa, eikä kuluttajille tulisi luoda mielikuvaa varmoista voitoista – voitot nimittäin perustuvat aina satunnaisuuteen.
Yhteistyökuvioita on siis toteutettu myös onnistuneesti, mutta toisinaan niistä on tiukan säätelyn vuoksi jouduttu myös huomauttamaan. Alta löytyy kaksi esimerkkiä molemmista ääripäistä.
JVG:n ja Unibetin yhteistyö päättyi huonosti
Kuten monet muutkin julkimot, myös yksi Suomen menestyneimmistä rap-duoista, JVG, on tehnyt yhteistyötä Unibetin kanssa. Tässä tapauksessa Kuluttaja-asiamies kuitenkin puuttui asiaan, sillä yhteistyön nähtiin rikkovan vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä.
Myös arpajaislain toteutumista valvova Poliisihallitus totesi markkinoinnin lain vastaiseksi, sillä siinä markkinoitiin ulkomaista rahapeliyhtiötä suomalaisille kuluttajille.
Mainos ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta – kaupallinen yhteistyö ei tullut selkeästi esille, vaan Unibetin logoa oltiin siroteltu duon musiikkivideolle ja sosiaaliseen mediaan aihetunnisteen kera.
JVG sitoutui näiden tapahtumien jälkeen kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin vastuullisemmasta ja tunnistettavammasta markkinoinnista. Heidän levy-yhtiönsä oli ilmaissut, ettei ollut osallisena markkinointiyhteistyössä.
Sipen vierailu Veikkauksen Inhimillisissä uutisissa sujui ongelmitta
Yksi kotimaisen rock-musiikin kärkinimistä, Apulannasta tuttu Sipe Santapukki on niin ikään pyörinyt jonkin verran rahapelikuvioissa – hän on nimittäin ollut vierailevana päätoimittajana Veikkauksen Inhimilliset uutiset -blogissa.
Inhimilliset uutiset on jakanut jonkin verran mielipiteitä. Pääasiassa se on nähty positiivisena mediana, joka ei niinkään markkinoi juuri rahapelejä, vaan kertoo niiden tuotoilla tehdystä hyvästä.
Sipen vierailusta ei näin ollen syntynyt fanien, lukijoiden tai myöskään Poliisihallituksen osalta minkäänlaista närää.
Tähän saattoi toki omalta osaltaan vaikuttaa myös se, että kyseessä oli Veikkauksen oma media, ei yhteistyö ulkomaisen rahapeliyhtiön kanssa.
Yhteenveto
Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden palveluita ei ole toistaiseksi saanut markkinoida suomalaisille kuluttajille, sillä Veikkaus on pitkään nauttinut monopoliasemastaan maassa. Tähän on kuitenkin tulossa lähivuosina muutos, kun rahapelimarkkinat aukeavat kilpailulle lisenssimalliin siirtymisen myötä.
Yllättävän moni kotimainen stara on kuitenkin vuosien varrella ehtinyt tekemään yhteistyötä rahapeliyhtiöiden kanssa – osa sekoittaen viihdettä markkinointiin onnistuneemmin kuin toiset.
Vastuullisuuteen liittyvät kysymykset nousevat rahapelejä markkinoidessa väistämättä pinnalle. Lisenssimallin myötä myös ulkomaisten nettikasinoiden toimintaa Suomessa voidaan valvoa tarkemmin. Vaikkei Poliisihallitus enää puuttuisikaan ulkomaisten nettikasinoiden markkinointiin, sen on suurella todennäköisyydellä jatkossakin oltava läpinäkyvää ja tunnistettavaa.