Veikkauksen pitkä valtakausi Suomen rahapelimarkkinoilla on vihdoin päättymässä. Huonosti toimiva monopolijärjestelmä vaihtuu lähivuosina lisenssimalliin, jossa ulkomaiset kasinot saavat luvan tarjota rahapelejä suomalaisille.

Ilahduttavan monet kansainväliset peliyhtiöt ovat jo ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita Suomen pelilisenssistä, jos sen ehdot ovat kohtuulliset.

Osa kasinoista tulee kuitenkin melko varmasti jättäytymään lisenssijärjestelmän ulkopuolelle. Lisenssimallin toimivuuden kannalta on tärkeää pitää tämä joukko mahdollisimman pienenä.

Suomen on siis kanavoitava suurin osa rahapelitoiminnasta lisensoiduille kasinoille. Tässä artikkelissa pohdimme erilaisia keinoja, joiden avulla korkean kanavointiasteen saavuttaminen voisi onnistua.

Näin Suomen rahapelijärjestelmää uudistetaan

Suomen rahapelimarkkinoilla eletään mielenkiintoista murrosvaihetta. Veikkauksella on vielä toistaiseksi monopoliasema, eikä ulkomaisilla kasinoilla ole oikeutta rahapelien järjestämiseen ja markkinointiin. Tästä huolimatta puolet suomalaisten rahapeleistä pelataan ulkomaisilla pelisivustoilla.

Tilanne ei ole kenenkään kannalta hyvä, koska sekä Veikkaus että ulkomaiset kasinot kärsivät epäreilusta kilpailutilanteesta. Pelihaittojen torjunta sujuu huonosti, koska kasinot eivät toimi Suomen viranomaisten valvonnassa. Kasinoiden määrä on valtava, tämän voi itse käydä toteamassa millä tahansa ulkomaisia kasinoita vertailevalla sivustolla.

Lisäksi valtiolta jää saamatta valtava summa verotuloja.

Niinpä Suomi onkin päättänyt uudistaa rahapelilainsäädäntöään:

  1. Veikkaukselle jää edelleen yksinoikeus muun muassa lottoon ja fyysisiin pelikoneisiin
  2. Internetissä tapahtuva pelaaminen vapautetaan kilpailulle
  3. Suomen lisenssiä hakevat kasinot siirtyvät uuden Lupa- ja valvontaviraston valvontaan

Lisenssimalli parantaa pelaajien asemaa, koska turvallisten pelipaikkojen määrä kasvaa. Ongelmatilanteissa heidän on helppo kääntyä kotimaisten viranomaisten puoleen. Pelihaittojen torjuntakin tehostuu, kun kaikki kasinot alkavat noudattaa samoja vastuullisuussääntöjä.

Kasinot voivat toimia Suomen lisenssillä ehkä jo 1.1.2027

Rahapelireformi on jäänyt aikataulustaan jälkeen, eikä eduskunta pääse aloittamaan asian käsittelyä ennen vuotta 2025. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Suomen lisensoimien kasinoiden piti aloittaa toimintansa vuoden 2026 alussa, mutta nyt aloituspäivämääräksi on ilmoitettu 1.1.2027. Nähtäväksi jää, onnistuuko hallitus saamaan rahapelilainsäädännön valmiiksi siihen mennessä.

Tällä hetkellä monet pelilisenssin ehtoihin liittyvät käytännön asiat ovat yhä auki. Emme vielä tiedä esimerkiksi sitä, saavatko kasinot tarjota asiakkailleen bonuksia.

Casino talletusbonukset, ilmaiskierrokset ja muut kasinoiden käyttämät markkinointikeinot jakavat mielipiteitä, sillä niiden pelätään vaikeuttavan pelaamisen hallintaa.

Peliyhtiöt ovat kuitenkin tehneet selväksi sen, etteivät ne aio hakea Suomen lisenssiä, jos rahapelien markkinointi kielletään kokonaan.

Eri tapoja kanavointiasteen parantamiseen

Kanavointiasteella tarkoitetaan lisenssijärjestelmään kuuluvien kasinoiden määrää ja sitä, kuinka suuri osa suomalaisista valitsee pelipaikakseen kotimaiset kasinot.

Liian matalaksi jäävä kanavointiaste vesittäisi koko lisenssijärjestelmän, koska yksikään rahapelireformin tärkeimmistä tavoitteista ei toteutuisi:

  1. Valtion verotulot eivät kasvaisi
  2. Ongelmapelaamiseen ei pystyttäisi puuttumaan
  3. Kasinoita ei saataisi viranomaisten valvontaan.

On siis ensiarvoisen tärkeää saada mahdollisimman monet peliyhtiöt lisenssijärjestelmän piiriin. Seuraavaksi käymme läpi tavat, joilla lisenssittömien kasinoiden toimintaa voidaan vaikeuttaa.

1. Verkkoliikenne-estot

Ruotsissa on saatu hyviä kokemuksia verkkoliikenne-estoista eli DNS-estoista. Niiden avulla voidaan estää pääsy lisenssittömille kasinoille. Pelaajat ohjataan erilliselle landing page -tiedotussivulle, jossa kerrotaan lisensoimattomien kasinoiden riskeistä.

Verkkoliikenne-estojen huono puoli on se, että niiden toteuttaminen aiheuttaa lisätyötä ja kustannuksia nettioperaattoreille. ICT-alan edunvalvoja FiCom toteaakin valtioneuvoston hankesivulta löytyvässä lausunnossaan, että valtion tulisi korvata DNS-estoista johtuvat kustannukset teleyrityksille täysimääräisinä. Monissa Euroopan maissa nettioperaattorit saavat korvauksen kaikista viranomaisten avustamisesta syntyneistä kustannuksista, myös henkilötyöstä.

Jos valtio ei myönnä korvauksia operaattoreille, ne joutuvat etsimään rahat muualta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kustannukset jäävät nettioperaattoreiden asiakkaiden maksettaviksi.

2. Maksuliikenne-estot

Nykyinen arpajaislakimme antaa viranomaisille mahdollisuuden hyödyntää ns. maksublokkeja. Maksuliikenne-estojen avulla voidaan estää rahansiirrot suomalaispankkien ja lisenssittömien kasinoiden väliltä.

Maksublokkeja on tähän mennessä annettu vain parille kasinolle, jotka päätyivät Poliisihallituksen mustalle listalle luvattoman markkinoinnin vuoksi. Maksuliikenne-estot ovat osoittautuneet täysin tehottomiksi näistä syistä:

  1. Maksublokin saaneet kasinot voivat vaihtaa nimeään tai siirtää toimintansa vaikkapa tytäryhtiönsä alaisuuteen
  2. Pelaajat voivat tehdä rahansiirrot nettilompakon tai ulkomaisen tilin kautta
  3. Maksublokkien tekninen toteutus on haasteellista, ja siitä aiheutuu pankeille kustannuksia

Maksuliikenne-estoista ei siis ole korkean kanavointiasteen tavoittelussa paljoakaan apua.

3. Ulkomaisten kasinovoittojen verottaminen

Jotta pelaajat saataisiin suosimaan lisensoituja kasinoita, niiden täytyy olla jollakin tavalla houkuttelevampia kuin muut vaihtoehdot. Jos suomalaiset saisivat verovapaat voitot ainoastaan kotimaisilta kasinoilta, monet todennäköisesti hylkäisivät lisenssijärjestelmään kuulumattomat kasinot kokonaan.

Ongelmana on vain se, että kaikkien Euroopan talousalueella lisensoitujen kasinoiden voitot ovat lain mukaan verottomia. Tuloverolain 85 §:n muutos astui voimaan vuonna 2005, kun EU-tuomioistuin oli todennut Suomen aiemman käytännön syrjiväksi.

Tällä hetkellä EU-lainsäädäntö estää ETA-kasinoilta saatujen voittojen verottamisen, mutta tilanne saattaa muuttua uuden arpajaislakimme astuessa voimaan. ETA-kasinoilla on mahdollisuus hakea Suomen lisenssiä, joten ne eivät enää voi syyttää Suomea syrjinnästä.

Yhteenveto

Monet yksityiskohdat Suomen tulevasta lisenssijärjestelmästä ovat vielä hämärän peitossa. Kasinot odottavat malttamattomina tietoa siitä, millä tavoin ne saavat jatkossa markkinoida pelejään. Lakiluonnoksen perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin yhteistyö julkisuuden henkilöiden kanssa kielletään.

Rahapelimarkkinoinnin täyskielto on poissuljettu vaihtoehto, koska se vaikuttaisi negatiivisesti kanavointiasteeseen. Suomi haluaa saada mahdollisimman suuren joukon kasinoita lisenssijärjestelmänsä piiriin, jotta uudistuksen keskeiset tavoitteet toteutuisivat. Rahapelijärjestelmässä ei ole tilaa vapaamatkustajille, joten viranomaisten on pystyttävä estämään lisenssittömien kasinoiden toiminta maassamme. Tehokkaimpana keinona pidetään verkkoliikenne-estoja, mutta ne tulevat nettioperaattoreille kalliiksi. Ulkomaisten kasinovoittojen verottaminenkin nostaisi kanavointiastetta, mutta EU-lainsäädäntö saattaa estää sen.

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *