Suomi on siirtymässä rahapelaamisessa monopolimallista osittaiseen lisenssijärjestelmään, jonka myötä markkinoille tulee Veikkauksen lisäksi muita toimijoita.  

Uudistuksen tavoitteena on kääntää nykyinen kehitys, jossa jatkuvasti yhä suurempi osuus pelaamisesta suuntautuu kansainvälisille sivustoille. Samalla Veikkauksen osuus ja valtion keräämät verotulot ovat pienentyneet. Avaamalla markkinat kilpailulle pyritään ohjaamaan pelaajia lisenssin hankkineiden toimijoiden piiriin, joka on ainoa tapa vaikuttaa myös pelaamisen vastuullisuuteen. 

Muutos on tervetullut uudistus kotimaan urheilulle, joka on kärsinyt viime vuodet rahapulasta. Pelialan yhtiöt ovat perinteisesti isoja sponsoreita monessa lajissa, ja uudistuksen myötä myös Suomessa saattaa avautua täysin uusia mahdollisuuksia. 

Uusi lisenssijärjestelmä avaa markkinat 

Rahapelaaminen on kokenut suuren murroksen, kun pelaaminen on siirtynyt kupongeilta ja peliautomaateilta nettiin. Vaikka rahapelien järjestämisen suhteen Suomessa on yhden yhtiön monopoli, on pelaajilla ollut täysi vapaus valita pelisivustot netin laajasta valikoimasta. 

Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa Veikkauksen osuus rahapelaamisesta on pienentynyt vuosi vuodelta. Pelaajat suuntaavat ainoan kotimaan markkinoilla olevan toimijan sijaan nettiin, jossa valikoima on huomattavasti monipuolisempi. 

Siitä esimerkkinä uudet Trustly kasinot, jotka mahdollistavat sujuvan pelaamisen pankkitunnuksilla. Pelivalikoima koostuu vähintään tuhansista eri kasinopeleistä, jotka jakautuvat perinteisen kasinon ja livekasinon välille. Osa kasinoista tarjoaa valikoimissaan myös vedonlyöntiä, jossa valikoimiin kuuluvat myös kotimaiset liigat. 

Talletus ja kirjautuminen tehdään sujuvasti pankkitunnuksilla, ja usein lisänä saa vielä bonuksia. Nämä voivat olla esimerkiksi ilmaiskierroksia kolikkopeleihin tai bonusrahaa kasinolle ja vedonlyöntiin. Jos pelikerralla on tuuria, on voittojen kotiuttaminen lähes yhtä nopea kuin talletus. 

Muutosta on pyritty kytkemään tiukemmilla rajoituksilla, joista ei kuitenkaan ole ollut mainittavaa hyötyä. Siksi hallitus päätti muuttaa kelkan suuntaa kokonaan, ja hallituskauden tavoitteeksi otettiin monopolin purkaminen. 

Uudistus on edennyt vauhdilla, ja hallitus antoi eduskunnalle ehdotuksen uudesta rahapelijärjestelmästä. Sen toteutuessa netin rahapelit ja vedonlyönti vapautuvat kilpailulle, ja markkinoille saadaan useampia toimijoita vuoden 2027 alusta. 

Muutos tervetullut urheilun kentällä 

Rahapelilainsäädännön uudistus on otettu erityisen suurella innolla vastaan urheilupiireissä, koska moni laji on kärsinyt suorastaan rahapulasta. Valtion tuet ovat tiukassa, ja esimerkiksi hiihdossa huippu-urheilijat joutuvat maksamaan kilpailuihin osallistumisesta. Harjoitteluun keskittyminen voi olla vaikeaa, jos samaan aikaan rahoituksen hankkiminen on vaikeaa. 

Rahapelialan yhtiöt sponsoroivat maailmalla urheilijoita, joukkueita ja urheilutapahtumia. Tätä toivotaan myös Suomeen, ja uudistuksen myötä on mahdollisuus uusien yhteistyösopimusten solmimiseen. 

Rahapelilain uudistusta valmistellessa markkinoinnin salliminen aiheutti eniten keskustelua. Lopullisessa versiossa se on sallittua, mutta ainoastaan tarkkaan asetetuissa raameissa. Yhtiöiden tulee toimia vastuullisesti, eikä markkinointia ole sallittua kohdentaa alaikäisiin tai muuten haavoittuvaisessa asemassa oleviin. 

Toimintaa saa markkinoida ainoastaan ne toimijat, jotka ovat hankkineet Suomen lisenssin. Markkinoinnin sallimisen tavoitteena on lisätä toimijoiden halua hankkia lisenssi sekä ohjata pelaajia lisenssin saaneiden toimijoiden piiriin. 

Sponsorointi sallittua, mutta vaikuttajamarkkinointi ei 

Lakiuudistuksen toteutuessa urheilijat voivat tehdä sponsorisopimuksia rahapelialan yritysten kanssa. Sponsoroinnissa urheilija voi tuoda esimerkiksi yhtiön logon esille vaatetuksessaan, mutta varsinainen pelaamisen mainostaminen on kiellettyä.  

Vaikuttajamarkkinointi kielletään kokonaan eli hiljattain avioitunut Aleksi Valavuori ja muut sosiaalisen median vaikuttajat eivät voi toimia rahapelialan yhtiöiden kasvoina. Urheilutapahtumien ja urheilijoiden sponsoroinnin lisäksi yhtiöt voivat markkinoida toimintaansa esimerkiksi omilla sosiaalisen median tileillä ja nettisivuilla.  

Koska markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisille, myös alle 18-vuotiaiden urheilijoiden sponsorointi on kielletty. Uuden järjestelmän käynnistyttyä vedetään varmasti uusia suuntaviivoja sen suhteen, minkä tapahtumien katsotaan olevan alaikäisille suunnattuja. 

Uudistus avaa uusia mahdollisuuksia 

Muutoksen ennustetaan tuovat merkittävästi enemmän sponsorituloja kotimaiselle urheilulle, joka on kärsinyt jo vuosia rahoituksen riittämättömyydestä. 

Riskinä on kuitenkin urheilun polarisoituminen, jos suosituimmat lajit keräävät suurimmat sponsoritulot. Jo valmiiksi niukoilla varoilla toimivat pienemmät lajit saattavat jäädä kokonaan ilman, jos niiden näkyvyys katsotaan pieneksi. 

Kaikkiaan uusi lisenssijärjestelmä on kuitenkin kaivattu piristysruiske suomalaiselle urheilulle. Se avaa täysin uusia mahdollisuuksia, ja keskusteluja sponsorisopimuksista on jo käyty kiivaasti kulisseissa.

Jätä vastaus

Jätä vastaus

Your email address will not be published. Required fields are marked *